• Norsk bokmål (Norway)
  • English (United Kingdom)

Kalender

« Juli 14 »
M T O T F L S
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Sep 19

Not Here / Not ever
0:02 - 0:03
La Gare du Midi, Biarritz, France

Okt 09

Jubileumsforestilling A Collection of Short Stories
20:00 - 21:00
Dansens Hus Oslo

Okt 10

Jubileumsforestilling A Collection of Short Stories
18:00 - 19:00
Dansens Hus Oslo

 
Laster...

Nyhetsbrev

 
 
  


Corps de Walk - av Sharon Eyal og Gai Behar

"55 minutter godteri for øyet" Bergens Tidende.
Eyal har en sterk signatur og hun er opptatt av det erotiske, det androgyne og noen ganger det groteske i sine koreografier. «Fabelaktig»,«vakkert», «rått og relevant » er beskrivelser som går igjen.

Denne produksjonen for og med Carte Blanche spiller på følelser og former, og har flere referanser til Killer Pig fra 2009, i følge koreografen. Sharon Eyal har samarbeidet med den israelske musikeren og DJ-en Ori Lichtik i flere år, og hans lydbilde underbygger hennes sterke scenespråk også i denne forestillingen.


Internasjonal turné 2014
25. mars Cremona, Italia | 27. mars Monthey, Sveits | 29. mars St. Etienne, Frankrike | 1. april, Le Havre, Frankrike | 10. - 13. april fem forestillinger i Bogota, Colombia. 
 

In recent works I have used a system of walks. For me walks are the new dance. Walks with a combination of sketched technique create a kind of hi-tech building in which I see beating hearts of gold, emotional forms.” Sharon Eyal

SHARON EYAL
Koreografen Sharon Eyal er født i Israel i 1971, og var en av Batsheva Dance Companys mest fremtredende dansere. Et talent som gjorde henne til en av kompaniets kunstneriske leder, og etter hvert også til Batshevas huskoreograf.
Gjennombruddet som koreograf kom i 2003 med forestillingen Love, som skapte begeistring både hos publikum og kritikere. Eyals begavelse og produktivitet har gjort henne til en internasjonalt ettertraktet koreograf.
Eyal er kjent for å skape energisk og sterkt fysisk dans, som har evnen å berøre dypt emosjonelt. Eylas koreografiske arbeid har et rent danserisk,ikke fortellende utgangspunkt, og verkene er ofte gjennomsyret av sensuelle referanser, som fremføres både svært eksplisitt og tidvis abstrakt. Eyal gjenskapte det poetiske stykke Love for Carte Blanche i 2006, og koreograferte kritiker- og publikumsfavoritten Killer Pig i 2008.

ANMELDERSITATER
"Så stilig at man ikke har lyst til å blunke på grunn av redselen for å gå glipp av en eneste bevegelse (...) Alt er like presist gjennomført og forestillingen er 55 minutter med rent godteri for øyet."
Bergens Tidende

"Stykket er forførende vakkert og aggressivt på samme tid, drevet frem av mekanisk energi og matematisk presisjon (...) Eyals gjestespill  i Dusseldorf bød på en kryssild av magiske scener, besjelet av androide robotvesener. Hypnotisk og henrivende!" Nachristen
Les flere anmeldelser her
 

FAKTA
I scenesatt av Sharon Eyal og Gai Behar*
Kostymer Sharon Eyal & Gai Behar
Musikk, DJ, lyddesign Ori Lichtik | David Byrne | Claude Debussy | Noize Creator | Aphex Twin | Tuxedomoon | Elemental Act vs. Our Scoring | Einstürzende Neubauten | Fumiya Tanaka | Lichtik | Ol' Dirty Bastard | David Lynch | Coil.
Lysdesign Torkel Skjærven
Foto Erik Berg | PR-foto og video Yaniv Cohen
Dansere Caroline Eckly, Guro Rimeslåtten,  Jennifer Dubreuil Houthemann, Christine Kjellberg, Núria Navarra Vilasaló, Sara Enrich Bertran, Christopher Flinder Petersen, Ole Martin Meland, Simbarashe Norman Fulukia, Shlomi Ruimi, Edhem Jesenkovic, Timothy Bartlett og Mathias Stoltenberg

Varighet
ca 60 minutter uten pause

Urpremiere
13. mai 2011 Turku City Theatre, Turku (Åbo), Finland ved scenekunst festivalen Maj, som er en del av 6th International Baltic Cities festival 2011. Maj på scenen er igjen en del av programmet til Turku 2011 Europeisk Kutlurhovedstad.
Norgespremere 3. juni 2011 Grieghallen, Bergen, som en del av Festspillene i Bergen 2011.

Norgesturne 2011

         

Produksjonen er et samarbeid med Künstlerhaus Mousonturm og Tanzhaus NRW.
* Skrivemågen Bachar er endret til Behar, som en mer korrekt omsetting fra hebraisk.